Dansk Lokal Syn





Pressemeddelse



Af Niels Rask Larsen, formand Dansk Lokal Syn
September 2008

"Hvorfor markedsfører og sælger brancheforeningen Dansk Lokal Syn ikke deres egne frivillige miljømærker, som en af konkurrenterne på bilsynsmarkedet har gjort?"

"Vi ønsker ikke at pådutte folk ligegyldige produkter, når de kommer for at få synet deres biler."

Så enkelt er det. Det udtaler Niels Rask Larsen, der er formand for brancheforeningen Dansk Lokal Syn, der har til formål at forene de små enkeltmandsejede synsvirksomheder, der syner biler i Danmark, i et frit interessefællesskab for selvstændige.

"CO2-reduktion for nedbringelse af drivhuseffekt og nedbringelse af luftforurenende partikler og gasarter er varme samtaleemner, men at forsyne en forrude med et uautoriseret klistermærke, der reelt kun er bevis for en almindelig synstest af, at en miljøvenligt konstrueret bil fortsat er lovlig, medfører ingen miljøforbedringer, men kun unødigt forringet udsyn.

Vi ved, at kreative kræfter forsøger at misbruge denne debat til egen økonomiske fordel, og iværksætte mindre eller større kampagner med selvopfundne mærkater og attester, der får forbrugerne til at tro, at de beviser en særlig indsats for miljøet, men det er bare ikke korrekt", fastslår Niels Rask Larsen. Man får jo ikke, som det påstås, en renere bil ved at have gennemført den tilhørende test, og CO2-belastningen måles slet ikke.

De tests, der kan udføres med det til rådighed værende udstyr i danske synshaller, uanset hvilken synsvirksomhed vi taler om, afslører kun opståede mangler ved bilens vedligeholdelsesstand, men kan ikke dokumentere ekstraordinær miljøvenlighed under realistiske driftsforhold. Det kræver langt mere avanceret laboratorieudstyr. Selv en ulovlig chiptuning af en dieselbil, der ryger unødigt under acceleration, vil sjældent blive afsløret med det til rådighed værende udstyr til standmåling, men kan derimod ofte afsløres ved den erfarne synsmedarbejders iagttagelsesevne under acceleration ved en prøvekørsel.

"Den for tiden meget omtalte miljøzonelovgivning i Danmark omfatter udelukkende mærkningskrav for køretøjer over 3500 kg, og er pt. kun lige på trapperne i Københavnsområdet. Der er ingen tvivl om at flere storbyer følger efter og laver zoner for store køretøjer. Til dette har Færdselsstyrelsen med succes indført en dokumentationsbetinget partikelfiltergodkendelsesordning, der ved eftermontering muliggør forbedring og anerkendelse af ældre dieselkøretøjer.

De uautoriserede miljømærker er derimod ikke knyttet til miljøforbedrende tiltag af nogen art.

Niels Rask Larsen er helt enig i, at miljøet er vigtigt, og både politikere, forbrugere, synsvirksomheder og den øvrige køretøjsbranche bør naturligvis have omtanke for et bedre miljø, men vi skal bare ikke stikke blår i øjnene på vores kunder, slutter han.

Hvis man som bilejer ønsker at signalere en høj miljømæssige status for sin personbil eller varebil, er der langt mere fornuft i at købe et tysk miljømærke hos sin lokale synsvirksomhed. Det har da i det mindste en reel signalværdi, og ikke mindst en reel brugsværdi, hvis man bevæger sig sydpå.

De 50 små selvstændige lokale synsvirksomheder, der er medlemmer af foreningen Dansk Lokal Syn, omfatter bl.a. hovedparten af de mest erfarne og kompetente medarbejdere fra det tidligere Statens Bilinspektion, og tilsammen er de efterhånden ved at være markedsdominerende i den danske synsbranche, hvor der fortsat er dukket flere små udøvere op, på bekostning af de største.

Tilbage til forsiden